Krátká online terapie pomáhá dospívajícím lépe zvládat emoce
- Hana Maršálková
- 29. 7.
- Minut čtení: 2
Aktualizováno: 15. 9.
Celosvětově se dospívající stále častěji potýkají s duševními obtížemi, přičemž dostupnost psychologické péče zůstává omezená – čekací doby jsou dlouhé a služeb je nedostatek. Proto se hledají nové, dostupnější způsoby, jak péči zajistit. Jak pomáhá dospívajícím online terapie?

Ve Švédsku byl vytvořen terapeuticky vedený online program POET, který se – na rozdíl od většiny jiných intervencí – nezaměřuje na jedno konkrétní onemocnění, ale na strategie regulace emocí obecně. Program trval šest týdnů a kromě dospívajících do něj byl vždy zapojen i jeden z rodičů. Podle profesorky psychologie Hany Přikrylové Kučerové z Masarykovy univerzity zatím v České republice neexistuje žádný srovnatelný celonárodní online program.
„Existují pouze dílčí projekty jako např. online psychologické poradny, případně platformy, které nabízejí videokonzultace s psychologem. Ve školách se rozvíjí programy prevence a podpory duševního zdraví, ale ty jsou spíše vzdělávací než terapeutické,“ vysvětluje profesorka Přikrylová Kučerová.
V rámci švédské studie výzkumníci ověřovali, jak je program POET účinný a jak tato online terapie pomáhá dospívajícím. Studie se zúčastnilo 30 dospívajících ve věku 12–17 let, kteří měli psychické potíže, ale netrpěli závažnou duševní poruchou a zároveň nenavštěvovali psychologickou péči. Náhodně byli rozděleni do dvou skupin: jedna absolvovala program POET (obsahující psychoedukaci a nácvik dovedností v regulaci emocí, rodiče se v kurzu učili, jak dospívajícího podporovat v adaptivní regulaci emocí), druhá skupina dostala podpůrnou péči (založenou na obecné edukaci o duševním zdraví a reflexi každodenních témat jako je škola či přátelství; rodiče se věnovali tomu, jak mohou podpořit duševní pohodu svých dětí).
Výsledky ukázaly, že dospívající v POET skupině vykazovali bezprostředně po ukončení terapie – i s tříměsíčním odstupem – výrazně nižší míru symptomů úzkosti a deprese, lepší celkové fungování a také významný pokles v používání maladaptivních strategií zvládání emocí. Ve skupině s podpůrnou péčí tyto změny pozorovány nebyly.
Osobní zkušenosti profesorky Přikrylové Kučerové z užší spolupráce s podobnými projekty v zahraničí (např. ve Švédsku či Velké Británii) ukazují, že online programy mohou být velmi efektivní, pokud kombinují interaktivní moduly, zapojení rodičů a pravidelnou zpětnou vazbu terapeuta – tedy přesně to, co studie POET testovala. Podle profesorky Přikrylové Kučerové by implementace podobného programu jako POET v ČR byla technicky možná a zřejmě i žádoucí, zejména kvůli přetíženému systému dětské a adolescentní psychiatrie a dlouhým čekacím dobám na odborníky.
„Výzvou by bylo zajištění dostatečné dostupnosti vyškolených terapeutů, adaptace do českého prostředí a financování,“ uzavírá.
Zdroj: Sjöblom, K., Frankenstein, K., Klintwall, L., Nilbrink, J., Zetterqvist, M., Hesser, H., Hedman-Lagerlöf, E., Gross, J. J., Hellner, C., Bellander, M., & Bjureberg, J. (2025). Online Transdiagnostic Emotion Regulation Treatment for Adolescents With Mental Health Problems. JAMA Network Open, 8(6), e2514871.





Komentáře